Ofte Stilte Spørsmål

Kategori: Uncategorised Publisert tirsdag 24. februar 2015

 

Hva ligger bak navnet "Tryllekino" ? 

Jeg forklarer det slik til barna : "tryllemaskinen" hjelper til med å trylle små bilder om til store bilder slik at alle kan se dem på veggen.

Ordet "kino" brukes fordi vi sitter i et like mørkt rom som vi gjør på kino, i tillegg bruker vi celluloid film slik som i gammeldagse kinoer. Vi bare kjører filmen for hånd og litt saktere.

I tillegg gir Tryllekino en magisk, "fortryllende" opplevelse og "fortryllende" resultater fordi den skaper muligheter til å finne en løsning på en rekke brennaktuelle samfunnsutfordringer, som for eksempel hvordan stimulere barn språklig og visuelt på en lekende og fengende måte, hvordan formidle kultur og sang på barnas premisser og samtidig styrke forholdet mellom voksne og barn.

Videre kan Tryllekino bidra til integrering samt hjelpe barnehageansatte ved å være en avlastende aktivitet, en salgs halvferdig samlingsstund som de selv kan bygge videre på.

Kort sagt: bruk av Tryllekino er fortryllende enkelt, gøy, og rikt på pedagogisk innhold.

 

Hvorfor er ikke Tryllekino tilgjengelig digitalt? 

Et multifunksjonelt digitalt verktøy kan brukes på mange forskjellige måter og det er greit.

Men det betyr også at digitalt utstyr vekker dessverre ikke assosiasjoner rundt lesing, og derfor kan man ikke bruke dem til å plante leselyst.

Men Tryllekino kan ikke brukes på noe annet enn å sitte i et mørkt rom og kose seg med bilder og tekst.

En slik aktivitet skaper trygge rammer og åpner snarveien inn til bøkene. 

I tillegg bruker vi en funksjonell maskin som barn lett kan forstå hvordan fungerer. Det er ganske fascinerende for barn.

 

Med bruk av Tryllekino kan man spare mye tid og penger fordi man kan slippe oppdatering og alle tekniske problemer som kan oppstå med bruk av digitalt verktøy. (se illustrasjon):

  

Kilde av foto:  Physically present - future preserved - use of photosensitive film is a solution in IT - Piql

 

I tillegg kan man si at Tryllekino bærer kulturarv, fordi

 

     

Tryllekino er en klassisk sjanger som fungerer tradisjonelt med en analog lysbildefremviser.

Sjangeren har et sjarmerende vitenskapelig og kulturhistorisk preg. Den har et historisk sus over seg og passer derfor perfekt til å formidle kjente og kjære sjangre som eventyr og sang.

Høytlesing med lysbildeframviser og celluloid film gir en intens opplevelse. Den muntlige formidlingen beriker og berører barn og appellerer til undring og refleksjon.

 

 

Foto: Lysbildefremviser "Laterna Magica" (fra ca 1890) - Cinematekets museum

 

 Den moderne versjonen av den analoge lysbildeframviseren produseres   med LED-pære. Dette moderniserte verktøyet tilbyr en strålende bildekvalitet som konkurrerer godt med digital storskjerm. LED-pæren har også lang levetid.

Tryllekino er et viktig verktøy som bidrar til at voksne og barn kan koble av fra den digitale verden som kan oppleves som stor og abstrakt.

Aktiviteten med sitt en-funksjonelle apparat passer perfekt til barnas egne, lille verden, og det gjør det enkelt å holde fokus på "det magiske øyeblikket".

Mørket, som er en viktig effekt i Tryllekinoen, er samlende både for gruppen og for enkeltindividet.

  

Tryllekino skaper trygge rammer, planter tidlig leselyst og åpner snarveien inn til bøkene. 

Filmene kjøres for hånd.

På samme måte som barn er i stand til å sterkt fornemme skyer som driver over himmelen og bølgene slår på havet, kan rytmen i Tryllekinoen oppfanges. Rytmen innfanges i takt med de selvstyrte bevegelsene i Tryllekinoen. Det ligger noe meditativt i dette, og barn fascineres lett av dette rytmiske spillet.

Rytmen av høytlesingen følger barnas tempo.

Dette fører til at aktiviteten blir full av magiske øyeblikk, nærvær og spenning.

Tryllekino skaper relasjoner gjennom felles kulturelle opplevelser.

Lysbildeframviseren er bærbar og kan brukes daglig i hvilket som helst rom, hjemme såvel som i barnehage.

Det analoge apparatet utfordrer barnas kognitive ferdigheter på en indirekte måte. I tillegg oppmuntrer det dem til å stille spørsmål om den fysiske, taktile verden rundt dem.

Små digitale enheter - som datamaskin, iPad, mobiltelefon ol. - er ikke egnet på samme måte til å skape en så kvalitativ lesestund. 

Bruk av profesjonell prosjektor med storskjerm for høytlesing er mulig, men dette gir en annen opplevelse, det skaper en annen kontekst og gir et annet læringsutbytte. Den analoge lysbildeframviseren til Tryllekino er veldig brukervennlig og økonomisk. I tillegg lager den ingen støy. Lysbildeframviseren er lydløs, og dette er meget gunstig for å kunne sette fokuset fullt og helt på den levende stemmen. 

 

Hvem er Tryllekinos samarbeidspartnere i Ungarn?

Real Pearl Foundation - Berettyóújfalu, Ungarn lager illustrasjonene til tekstene, oppbevaringseskene for lysbilderullene og baggene for barnehager (pakketilbud). 

 

   

Viktoria Kaposi og Nóra Ritók, direktøren til Real Pearl Foundation i Berettyóújfalu, Ungarn i 2013.

Tegnekurs med Nóra Ritók i Oslo på Kulturminnedagene i 2014.

 

Diafilmgyártó Kft, Ungarn har ansvar for produksjonen av lysbilderullene.

          

Viktoria Kaposi og Csehné Lendvai Gabriella, direktøren til Diafilmgyártó Kft i kontoret i Budapest i 2015.

 

Lysbildefremviseren produseres i Kina og importeres gjennom Ungarn til Norge.

 

Wee need celluloid film  

 

What is the significance of celluloid?

Magic of celluloid - from the interview with filmmaker and Cannes Filmfestival Grand Prix winner László Nemes Jeles director of "Son of Saul" (2015) - in English: 

"The digital image is a regressive, deceitful technology. With film, the combination of darkness and projected image induces in the viewer a physical reaction, which is absent from digital projection. In a sense, projected physical film hypnotizes the viewer.

On the side of acquisition, because of the incredible amount of shot raw material, the time and significance of post-production has disproportionately grown. The major part of production is IT, which is good for projector and camera manufacturers, certain post-production studios, but at the end of the road the audiences get less value for their money, as you cannot compare film and digital in terms of texture, resolution, depth, color rendition and latitude.

It is absolutely inexplicable why so many directors accept this and why they don’t fight more for 35mm. It is harder to work on film – but so much more rewarding. A few of us still fight against television mentality and aesthetics entirely taking over filmmaking and the experimental attitudes attached to it."

Treff: 2795